کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل



در اموری  که اشخاص متقاضی احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوی ایشان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است ، متعذر یا متعسر خواهد شد ، میتوانند از دادگاه در خواست تامین آنها را بنماید . مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از این گونه دلایل است .


 

تأمین دلیل | کارشناس رسمی دادگستری

ماده ۱۴۹ ق آ د م   :   در مواردی که اشخاص ذی نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است ، متعذر یا متعسر خواهد شد ، می توانند از دادگاه در خواست تامین آنها را بنماید .    مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از این گونه دلایل است .

نکته :

·         استعلام : یعنی طلب علم یا آگاهی کردن یا نظر تخصصی و علمی کسی را خواستن .
·         قرائن: جمع قرینه ، یعنی چیزی که از وجود آن بتوان به وجود چیز دیگری پی برد .
·         امارات: اماره عبارت است از اوضاع و احوالی که به حکم قانون یا در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته شود .
·         متعذر : یعنی غیرممکن و محال .
·         متعسر : یعنی سخت و دشوار .


 

هرگاه متقاضی احتمال دهد که دلایلی موجود است و در صورتی که بخواهد در دادگاه اقامه دعوی نماید، در آینده دسترسی به آنها دشوار یا مشقت بار خواهد شد و یا دسترسی به آنها بطور کلی از بین خواهد رفت اعم از اینکه این دلایل در اختیار خود وی باشد و یا نزد طرف دعوای آینده  یا شخص ثالث باشد ، می‌تواند از دادگاه تامین آن‌ها را بخواهد ، در اینجا مقصود از تامین دلیل ، صورت‌برداری و یا تهیه گزارش و ثبت کتبی دلیل از مرجع رسمی می باشد. و قابل ذکر است تامین دلیل وقتی ممکن است که طرف در مقابل آن مقاومت و امتناع نکند .اگر طرف حاضر به همکاری نباشد ، مجری قرار تامین دلیل ، همین مطلب را صورتجلسه می کند و محل را ترک می نماید. کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

بنابراین اگر کسی قصد داشت قرارتامین دلیل را برعلیه خود ما اجرا کند ، مثلا اوراق دفتری را که نزد ما است صورت برداری یا فتوکپی کند یا از محل کار یا منزل ما بازدید و صورت برداری کند ، می توانیم مانع از این کار شویم و او را به منزل خود راه ندهیم و اطلاعات مورد نظر را هم در اختیار وی قرار ندهیم.

نقش تأمین دلیل از دو جهت است :

  1. دادگاه فقط از دعوایی می تواند حمایت کند که مقرون به دلیل باشد و حفظ دلیل تنها از راه تأمین دلیل میسر است؛
  2. طرح دعوای بدون دلیل ممکن است موجب مسئولیت مدنی خواهان شده و به محکومیت او به پرداخت خسارات دادرسی منجر شود.

تأمین دلیل یعنی چه و منظور از آن چیست؟

تأمین در لغت به معنای ایمن کردن، آرام دادن و حفظ کردن است ، دلیل عبارت از امری است که اصحاب دعوا برای اثبات یا دفاع از دعوا به آن استناد می‌نمایند و در اصطلاح حقوقی، تأمین دلیل عبارت است از محافظت دلایل موجود برای امکان استفاده از آن در آینده . کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

نکته : تأمین دلیل حفظ دلیل موجود است نه جمع آوری یا تحصیل دلیل

ماده ۱۵۵ ق.آ.د.م   : هدف از تأمین دلیل، حفظ دلیل است و میزان ارزش آن با تشخیص دادگاه تعیین می شود.
بعنوان مثال:

شما دلائل و مدارکی دارید که در حال از بین رفتن است یا ممکن است از بین برود و فعلا هم برای طرح دعوی یا استفاده‏ از این دلائل آماده نمی‌‏باشید و هدفتان این است که این دلائل فعلا در جای امنی محفوظ بماند ، در این صورت بهترین راه تأمین دلیل است . هرچند تامین دلیل برای حفظ و صورت برداری از ادله است و اینکه تا چه حدی قاطع دعوا باشد ، بستگی به نظر قاضی رسیدگی کننده و کارشناس رسمی دادگستری خواهد داشت  .

مصادیق استفاده از تامین دلیل چه مواردی است ؟

به عنوان مثال اتومبیلی با اتومبیل شما تصادف کرده و خسارت وارد شده است و طرف شما حاضر به پرداخت خسارت نیست .در این موقع می‌خواهید از ماشین تان استفاده کنید  و مجبور به تعمیر آن می باشید اما مکان خسارت دیده برطرف می شود و در حال حاضر می خواهید خسارت وارده برآورد شود تا اگر خواستید بعداً از طریق طرح دعوا ،خسارت را وصول کنید در موقع محاکمه ،خسارت‏ معلوم باشد و یا اینکه مثلاً شما مستاجر ملکی هستید و پس از انقضاء مدت اجاره جهت عدم تعلق خسارت و اجرت‌المثل و مطالبه مبلغ ودیعه خود ، تخلیه و خالی بودن عین مستاجره را صورت مجلس و تامین دلیل می کنید.

دادخواست « تأمین دلیل» چه موقع بایستی داده شود و چه نکاتی باید در آن رعایت شود ؟

زمان درخواست تامین دلیل می‌تواند قبل از اقامه دعوا و یا در حین رسیدگی باشد و می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد و به هر حال بایستی حاوی نکات زیر باشد:

مشخصات درخواست کننده در ستون«خواهان» ،
مشخصات طرف مقابل در ستون‏ «خوانده»
موضوع تامین دلیل در ستون «خواسته»
در قسمت شرح دادخواست نیز  اوضاع و احوالی که موجب درخواست تأمین دلیل شما شده را اشاره کرده و از دادگاه‏ درخواست جمع ‏آوری و تامین دلیل می‏نمائید .

مراحل تأمین دلیل:

بررسی و تعیین اینکه موضوع تأمین دلیل در محدوده کدام یک از مجتمع های قضایی واقع است.
تهیه برگ دادخواست از اوراق مجتمع قضایی مربوط.
تنظیم دادخواست بر روی فرم مخصوص به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه.
تهیه فتوکپی از هریک از اوراقی که می خواهید به آنها استناد کنید به تعداد خواندگان بعلاوه یک نسخه.
مراجعه به قسمت تطبیق اسناد مجتمع قضایی مربوط و گواهی کردن برابری فتوکپی با اصل.
مراجعه به تمبر فروشی مجتمع و الصاق تمبر هزینه دادرسی به دادخواست و تمبر تصدیق به فتوکپی ها.
در این مرحله باید از مسئول ثبت بخواهید که چون موضوع تأمین دلیل است و فوریت دارد ، دادخواست را فورا به مسئول ارجاع برساند ( البته اگر کارتان فوریت ندارد این تقاضا لازم نیست) کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

ماده ۱۵۲ – دادگاه طرف مقابل را برای تامین دلیل احضار می نماید ولی عدم حضور او مانع از تامین دلیل نیست . در اموری که فوریت داشته باشد دادگاه بدون احضار طرف ، اقدام به تامین دلیل می نماید .
ارجاع پرونده به یکی از شعب دادگاه ( حل اختلاف )
مراجعه به شعبه مربوط و گرفتن کلاسه پرونده ، در این قسمت هم اگر کارتان فوری است باید از مدیر دفتر دادگاه بخواهید که پرونده را برای صدور قرار تأمین دلیل به نظر رئیس محکمه برساند. کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل
پس از صدور قرار تأمین دلیل با مدیر دفتر دادگاه برای رفتن به محل هماهنگی می کنید. مدیر دفتر  دادگاه با کارشناس ( در صورتیکه تأمین دلیل توام با کارشناسی باشد) برای حضور در محل هماهنگی خواهد کرد. در این مرحله باید دستمزد کارشناس را که دادگاه تعیین می کند به صندوق دادگستری پرداخت و رسید پرداخت را ضمیمه پرونده کند. کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل
مراجعه به محل همراه مدیر دفتر و کارشناس رسمی دادگستری
انجام تأمین دلیل دراین مرحله دقت کنید که هیچ چیز نادیده و نانوشته نماند. اگر مدیر دفتر و یا کارشناس به چیزی توجه نداشتتند، باید نظر ایشان را به مطلب مورد نظر جلب کنید تا در صورتجلسه تأمین دلیل یا نظر کارشناس نوشته شود.
مراجعه به محل دادگاه . ممکن است کارشناس اعلام کند که نظریه را بعدا خواهد داد.
مراجعه مجدد به دفتر دادگاه ( پس از چند روز که نظر کارشناس واصل شد) و اخذ فتوکپی مصدق صورتجلسه تأمین دلیل و نظریه کارشناس. این صورتجلسه و نظریه و همچنین خود پرونده تأمین دلیل می تواند بعدها مستند دعوا شما قرار گیرد و از دلایل که تأمین کرده اید برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

وظایف عضو مجری قرار چیست ؟

عضو مجری قرار موظف است فقط آنچه را که مورد نظر متقاضی است صورت‌برداری کند نه بیشتر و نه کمتر. مثلا اگر موضوع اجرای قرار تحقیق از شهود در یک موضوع خاص باشد، حق ندارد در خصوص مسایل دیگر از شهود تحقیق کند یا اگر موضوع اجرای قرار صورت‌برداری از اسناد معینی باشد، حق ندارد علاوه بر آن اسناد از سندهای دیگر که مورد تقاضا نیستند صورت‌برداری کند.
گاهی ممکن است تقاضای تامین دلیل همزمان برای چند دلیل باشد، مثلا تصادفی واقع و خسارتی به اتومبیل وارد شده است، در این مورد متقاضی می‌تواند از دادگاه تقاضای تامین دلیل برای “شهادت شهود”، “معاینه محل” و “جلب نظر کارشناس” کند.

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست تأمین دلیل کجاست ؟

درخواست تأمین دلیل در صلاحیت شورای حل اختلاف است که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه آن واقع است، مگر در نقاطی که شورای حل اختلاف تشکیل نشده باشد که در این صورت باید به دادگاه مزبور داده شود.

 



 

کارشناس رسمی دادگستری تامین دلیل

www.karshenas-rasmi.com

www.asia-acc.com

www.krdit.com